Den 9 september fick Dalénmuseet tillsammans med Ekonomiska museet i Stockholm ta emot Näringslivshistoriska priset för 2021. Utmärkelsen delades ut under den årliga historiebrukskonferensen History Marketing Summit på Nalen i Stockholm.
Gustaf Dalénsällskapets Mikael Hildingsson och Elin Andersson representerade museet vid ceremonin. Prisutdelningen var kulmen på en mycket intressant föreläsningsdag kring näringslivshistoria och dess kraft i bland annat marknadsföring.
Under dagen föreläste bland andra Martin Gebhardt, Manager Brand Marketing från Adidas. Katarina Berg, global HR-chef, Spotify. Gustav Källstrand, historiker, Nobelstiftelsen och Ted Ryan, Heritage Brand manager, Ford Motor Company (USA)
På plats för att dela ut priset till Dalénmuseet och det statliga Ekonomiska museet var Centrum för Näringslivshistorias VD Alexander Husebye och Lennart Francke, juryordförande för Näringslivshistoriska priset. Motiveringen, som lästes upp, löd:
”Dalénmuseet i Stenstorp och Ekonomiska museet i Stockholm får Näringslivshistoriska priset 2021 för sina föredömliga folkbildningsinsatser inom svensk näringslivshistoria. Utifrån vitt skilda förutsättningar bjuder de sina besökare på perspektiv och diskussioner om företagandets och ekonomins roll i samhällsutvecklingen. Genom berättelser som knyter samman dåtid och nutid, lokalt och globalt, väcker museerna nyfikenhet hos gammal som ung – om kreativitet, företagande och ekonomi.”
Prissumman var på 100 000 kronor som delas mellan Dalénmuseet och Ekonomiska museet. Efter prisutdelningen höll Elin Andersson en uppskattad pristagarföreläsning kring Gustaf Dalén och vårt museum i Stenstorp.